Akke akke fiet fiet ...

14 september 2006

Busje komt zo ...

Morgennamiddag is er een persconferentie in verband met nieuwe belbuslijnen in de regio.
Die regelingen gaan in vanaf oktober en de afgelopen week zijn ze op ons grondgebied bezig geweest met het plaatsen van palen voor de belbushaltes.

Ik kreeg deze week dan ook verschillende klachten uit éénzelfde straat, waar men niet zo blij was met de komst van een belbus:
  • ze gaan mijn haag vol blikjes gooien, meneer
  • die paal staat in de weg van de oprit van het huis dat daar nog moet gebouwd worden

    en de strafste uitspraak van al:

  • versta me niet verkeerd, meneer, maar onze wijk heeft een residentieel karakter en iedereen heeft hier minstens 1 of 2 auto's. Er is dus geen reden om de bus te nemen. Die paal gaat daar gewoon staan roesten.

  • Blijkbaar is er toch nog wat onduidelijkheid over wat een belbus is, over hoe je het kan gebruiken en vooral ook dat openbaar vervoer niets te maken heeft met het sociaal statuut van de gebruikers. Stel je voor dat je twee auto's hebt thuis. Je breekt je arm op skivakantie en je man is met de andere auto gaan werken. Hoe geraak je dan op het werk? De belbus is dan toch een gemakkelijke oplossing, of vergis ik me?

    Ach ja, vandaag heb ik de bedeling van de folders betaald bij De Post. Volgende week maandag zouden ze huis-aan-huis bedeeld moeten worden in die deelgemeentes die door de nieuwe belbus bediend worden. Dat neemt misschien een hoop vraagtekens weg bij de bevolking. En anders nemen ze nog maar eens contact met me op of met de diensten van De Lijn. Zij kunnen die mensen trouwens meer gefundeerde antwoorden geven, aangezien ik het decreet Basismobiliteit niet uit mijn hoofd ken. Ook de persvoorstelling morgen zal al wat twijfels kunnen wegnemen. Ik wacht vol spanning af op de verdere reacties.

    4 Comments:

    • Mensen zijn bang voor vernieuwing, ik herken dat soms zelfs bij mezelf...

      By Anonymous Anoniem, at 16/9/06 11:38  

    • Ik hou wel van de belbus, al moest ik er ook aan wennen... "het komt allemaal goed" ;)

      By Anonymous Anoniem, at 17/9/06 23:49  

    • Ik ben maar wat blij dat er in mijn regio een belbusdienst bestaat. Het busje brengt mij met af en toe weliswaar met de nodige problemen ter plekke, maar ik ben allang blij dat ik er op die manier kom!

      By Anonymous Anoniem, at 25/9/06 17:26  

    • sinds kort is er nu ook in mijn gemeente een belbus ... een prachtig initiatief!

      By Blogger Cursief Huigje, at 6/10/06 10:04  

    Een reactie posten

    << Home