Akke akke fiet fiet ...

10 januari 2007

Tweede leven

Ik hoorde geruime tijd geleden al over het online-spel Second Life, waarbij je een interactief dubbelleven kan leiden in een virtuele wereld.
Omdat ik lange tijd geen internet had thuis, heb ik de site nooit echt grondig bekeken of me ingeschreven om het spel te spelen. Een paar dagen geleden echter, heb ik de site nog eens opgezocht en ik zag daar de melding dat ze opensource gingen met het spel. Met andere woorden: de broncode van het spel is beschikbaar voor iedere programmeur of liefhebber van code die zin heeft om die code te wijzigen of te verbeteren. Ze hopen zo sneller nieuwe toepassingen en mogelijkheden te verkrijgen voor het spel.
Tegelijkertijd is het voordeel ook dat er speciaal voor Linux-gebruikers een programmaatje is aangemaakt is om het spel te spelen, waar dit anders meestal alleen voor Windows en Mac-gebruikers beschikbaar is.

Ik heb me een account aangemaakt, maar moet nog het één en ander doen voor ik het spel kan spelen. Zo moet ik de originele (en closed-source) nvidia-drivers voor Linux installeren in plaats van de "nv" opensourcedrivers die standaard meegeleverd zijn bij Ubuntu. Daarbij moet ik ook GLX activeren, wat misschien wat te zwaar kan zijn (in verband met geheugenverbruik) voor mijn oude pc. Als ik daarin slaag, zou ik de client moeten kunnen installeren waarmee ik Second Life kan gaan spelen.

Als het me lukt en GLX valt nog mee naar geheugenverbruik van mijn pc, dan zou het kunnen dat ik ook eens ga proberen om Beryl/Compiz te installeren. Een beetje eye-candy op je pc is altijd leuk om mee uit te pakken. ;-)

Wordt waarschijnlijk nog vervolgd ...