Akke akke fiet fiet ...

19 januari 2006

Speelpleinhinder

Speelpleinwerking maakt te veel lawaai (bron: vrtnieuws.net)
di 17/01/06 - De stad Menen moet van de rechter haar speelpleinwerking in Lauwe sluiten. Vier omwonenden die een klacht indienden wegens lawaaihinder, kregen gelijk.
De buurtbewoners stapten naar de rechter omdat ze niet konden leven met het lawaai dat het speelplein in Lauwe veroorzaakt, vooral van spelende kinderen en fuiven die er af en toe gehouden worden.

De stad moet een dwangsom betalen als het vonnis niet gerespecteerd wordt. Schepen van jeugd Karl Debuck van Menen noemde het een totaal onrealistisch vonnis.

"De rechter oordeelt dat spelende kinderen niet meer getolereerd worden in een woonzone, en dat kan gevolgen hebben voor alle jeugdwerkingen", zegt Debuck.

Ook kinderrechtencommissaris Ankie Vandekerckhove reageert erg verbaasd op het vonnis van de rechter in Kortrijk.



De Vlaamse verzuring heeft weer een absoluut dieptepunt bereikt. Als je zelfs niet meer kan verdragen dat spelende kinderen lawaai maken, dan wordt het hoog tijd dat ze je een spuitje geven om je uit dit vreselijke lijden te verlossen. We zijn immers toch allemaal kind geweest? Waarom zouden we onze kinderen en kleinkinderen ontnemen wat we vroeger zelf gehad hebben?

Geen speelpleinwerkingen meer in woonzones wegens geluidshinder ... wat is het volgende? Geen bakkers meer in woonzones vanwege geurhinder? Geen verrimpelde, gepensioneerde zuurpruimen meer vanwege visuele hinder?

Hoera voor de onverdraagzaamheid! Met de verkiezingen van oktober zal vermoedelijk het nieuwe dieptepunt van de verzuring opduiken. Ik kijk er al naar uit, dan heb ik weer iets om over te klagen.

11 Comments:

  • Ik vond dat nieuws ook echt choquerend :-S Waar gaat dat toch naartoe hé??!! Ik kan er echt niet bij dat een rechter zoiets kan beslissen. Die zou toch een beetje ruimdenkender moeten zijn dan een paar onverdraagzame klagers, zou je denken... Blijkbaar niet dus.

    Gisteren hoorde ik trouwens nog zoiets. Bij de mama is er in de tuin een grote boom afgedaan en tijdelijk ging dat hout op een stukje 'braak' (met struiken/bomen begroeid) terreintje liggen, vlak naast de afsluiting van de buren, die dat dan stelselmatig zouden verwerken. Nu blijkt dat iemand uit de buurt een aangifte is gaan doen voor sluikstorten. Sluikstorten! Komaan zeg :-S Wie doet er nu zoiets? Dat stoort geen mens, kan daar geen kwaad en er wordt aan gewerkt om dat in brandhout te veranderen. Een mens kan niet alles tegelijk - en dus ook geen hele boom op één dag wegwerken, maar blijkbaar zijn ze der rap bij om te gaan klagen.

    Straf.

    By Anonymous Anoniem, at 19/1/06 14:56  

  • Idd helaas voor de 'mensheid'. Ik kan aannemen dat je niet elke maand een fuif in je achtertuin wilt, maar spelende en lachende kinderen hun vrijheid ontnemen, kan er bij mij ook niet in. Ik blijf me maar steeds de vraag stellen hoe die rechter tot zulk een vonnis is gekomen.

    Bloggroetjes,

    By Anonymous Anoniem, at 19/1/06 18:21  

  • Het is het eerste dat ik daarvan hoorde. Amai!
    Wat 'n mooie vergelijkingen en terecht. Verdraagzaam zijn is de boodschap. Ik kan het amper geloven dat dit echt is! Dat kinderen teveel lawaai maken, ok maar dat volwassenen dat aanklagen, niet ok!

    By Anonymous Anoniem, at 19/1/06 19:21  

  • Ik loop rond met de rode knoop ... en mijn leerlingen zijn er vol van !
    Gelukkig dat er nog verdraagzame kinderen rondlopen ;-)

    By Blogger tantieris, at 19/1/06 20:55  

  • Wel, de overberegeling is kennelijk ook bij onze Zuiderburen schering en inslag. Hier in Holland wordt een mens af en toe gek van de regels. Verzuring is wat dat betreft goed gekozen.

    By Anonymous Anoniem, at 19/1/06 22:32  

  • Ja ik vond dat ook héél frappant. Speelplein dicht want teveel geluidshinder... zucht...
    8 oktober inderdaad waarschijnlijk weer een opgang van andere onverdraagzamen, het is toch erg en dat meen ik dus echt he!

    (iets heel anders, neen nooit iets verkocht en ook niet echt van plan, blijf gewoon wat proberen hier en daar want ben helemaal nog niet lang bezig - ai is verwarrend vrees ik nu hopelijk kan je er wijs uit)

    By Anonymous Anoniem, at 20/1/06 16:52  

  • Sir Robin, in reactie op een andere log, ja ik ben die Edwin en heb nu samen met Margo (zonder t)een weblog.

    By Anonymous Anoniem, at 20/1/06 17:33  

  • Hebt ge ook de volgende dag geluisterd?! Het zou gaan over scouts die snachts daar fuiven doet en zo door geluidsoverlast zorgt... wel begrijpbaar dus maar een verkeerde rechterlijke beslissing. Sluit het dan gewoon om 8u ofzo ipv voor altijd!

    By Anonymous Anoniem, at 20/1/06 18:12  

  • Fuiven was één deel van het probleem, de speelpleinwerking tijdens de zomermaanden het andere deel. 'Ze konden hun middagdutje niet meer doen door het lawaai'. Dat is toch niet van de fuiven die daar doorgaan, of wel?

    By Blogger Sir Robin, at 20/1/06 21:45  

  • ... of geen bejaarden meer die op straat hun babbeltje slaan. Dit is, een tijdje terug ook al in het nieuws geweest.

    de 'nieuwe wereld'. Ik denk er het mijne van.

    groetjes, van Evy

    By Anonymous Anoniem, at 20/1/06 22:55  

  • Je hebt duidelijk het volledige plaatje niet gehoord en begrepen. Het gaat niet om een paar kindjes die niet mogen spelen of lawaai maken. Het gaat om meer dan 150 kinderen die met hun lawaai boven het normaal toegelaten db uitkomen en zo storend zijn voor de omwonenden. Gewoon omdat ze met veel te veel op een te klein stukje zitten, te dicht bij de verkaveling.
    Al 5 jaar probeerden de omwonenden een vriendelijke en vreedzame oplossing te zoeken, maar niemand wilde luisteren. Heel terecht zijn ze dan uiteindelijk klacht gaan indienen.

    By Anonymous Anoniem, at 3/2/06 17:39  

Een reactie posten

<< Home