Akke akke fiet fiet ...

14 januari 2006

Nikon

Nikon heeft aangekondigd dat ze stoppen met de productie van analoge fototoestellen. De enige twee analoge modellen die ze nog blijven produceren zijn de Nikon F6 (professioneel toestel: kost geloof ik om en bij de 1700 euro zonder objectieven) en de FM10 (een iets ouder, wat nostalgisch model).

Blijkbaar gaan ze ervan uit dat enkel verstokte analoge fotografen en nostalgische mensen aan die analoge apparaten blijven hangen. Nu ben ik wel een verstokte analoge fotograaf én een nostalgische mens, maar de échte reden waarom er minder analoge dan digitale toestellen verkocht worden is volgens mij dat eens je een analoog toestel gekocht hebt, je er jaren meer verder kan. Een digitaal toestel is na een half jaar verouderd en dan moet dat weg voor een nieuwe versie ...

Ik vind het een spijtige beslissing. Binnenkort heb ik met mijn Nikon F80 dus een stukje geschiedenis in handen. Heel bizar gevoel is dat. Of het een verstandige keuze is zal de toekomst uitwijzen, maar ik betreur de beslissing echt heel erg.

4 Comments:

  • Oeie, ik heb mijn digitaal fototoestel al 2 jaar... Hmmm, zal wel zwaar verouderd zijn dan :s

    By Anonymous Anoniem, at 15/1/06 11:20  

  • Ik heb ook nog zo'n ding, ondertussen 18 jaar oud, toen was het heel duur, heel goed, zelfs goed voor snelle auto- en andere flitsende dingen zogenaamde sportopnames...
    Nu maak ik heel veel digitale foto's, vooral; gemakkelijk, ik moet er wekelijks ettelijke online zetten. Maar mijn oude toestel? dat doe ik echt niet weg...
    Groets, ik neem even een 'virtuele pauze' (maar spring hier en daar vast wel even binnen, ik ben PC-gebonden...)

    By Anonymous Anoniem, at 16/1/06 10:18  

  • Konica Minolta stopt er helemaal mee en laat het over aan Sony. Een merk dat in eerste instantie doet denken aan audiospullen. Het is een vreemde wereld waarin we leven.

    By Anonymous Anoniem, at 19/1/06 22:34  

  • Ik ben wel geinteresseerd in een z/w doka... alleen.... ik heb ook geen plaats. :'(

    By Anonymous Anoniem, at 27/1/06 23:45  

Een reactie posten

<< Home